Lamač - sedlo Baba po Štefánikovej magistrále

Čas 4:35:45
Maximálna rýchlosť 47.7
Náročnosť **

Lamač (11:00) - Červený most (11:15) - Biely Kríž (12:00/18km) - Somár (12:30) - Sedlo Baba (15:00/35km) - Pernek - Jabloňové - Lozorno - Stupava - Lamač (18:00/68km)

Príjemná hrebeňovka vedená po asfaltovej ceste a sčasti po lesnom chodníku z obmedzenými výhľadmi.

Z Malokarpatského námestia v Lamači (240 m.n.m.) sa popri železničnej trati dostaneme pod Červený most pri Vojenskej nemocnici. Miernym stúpaním po asfaltovej ceste v údolí potoka Vydrica prejdeme popri Železnej studienke a sanatóriu až pod pod križovatku ciest pod Krásnym vrchom. Tu treba dať pozor a neodpočiť po Krásnej ceste do Krasnian, ale sledovať červenú turistickú značku (0701), ktorej sa držíme až po sedlo Baba. Na Bielom kríži (498 m.n.m.) odbočíme na z pevnej cesty na lesný chodník, ktorý už nie je vhodný pre cestné bycikle. Minieme rázcestníky najprv s modrou a neskôr zo zelenou turistickou značkou, ktoré križujú pohorie Malých Karpát z východu na západ. Po výstupe na vrch Somár (649,7 m.n.m.) sa nám otvárajú na pravej strane obmedzené výhľady na mesto Pezinok.

baba..jpg (72875 bytes)

(baba.jpg, 73 kB, 27.3.1999)
Pohľad z vrchu Somár (649,7 m.n.m.) na mesto Pezinok (160 m.n.m.).

Naľavo sa nachádza vojenský výcvikový priestor Turecký vrch, takže táto oblasť je nám zapovedaná a my pokračujeme po hrebeni na Konské hlavy (648,8 m.n.m.). Odtiaľ začína strmé klesanie na Babu, ktoré bolo koncom marca pod snehom a tým pádom neprejazdné.  Sedlo Baba (527 m.n.m.) je obľúbené zimné stredisko, ktoré ťaží z blízkosti Bratislavy. K dispozícii je niekoľko vlekov, umelý sneh a umelé osvetlenie. Čo sa týka svahov, môžem povedať nič moc. Ceny v Bufetíku Baba otvorenom denne od 10:00 do 18:00; Topvar 12% - 19 SKK, Horalky - 12 SKK. Môžete si vybrať asfaltovú cestu smerom do Pezinka, kde sa každoročne konajú automobilové závody do vrchu alebo pre návrat použiť smer Malacky. Takže po príjemnom zjazde smerom na Malacky, odbočíme v Perneku (278 m.n.m.) na Lozorno, a nezáživnou rovinou naberieme smer Bratislava. Jabloňové (230 m.n.m.), Šenk pod Turákom (10:00 - 22:00); Stein 12% - 13 SKK, Horalky - 6 SKK, platia stravné lístky. Lozorno (187 m.n.m.), Hostinec u Carala (13:00 - 22:00); Bažant 11% - 13,50 SKK, Bažant tmavý 13% - 14 SKK, Kofola 0,5 l - 7,50 SKK, Horalky - 8 SKK, ´klasické´ Chrumky - 9,50 SKK. Za Lozornom odbočíme bohužiaľ na hlavnú cestu smerom na Stupavu. Na ľavej strane je primitívne golfové odpalisko. Pred vstupom do lesa je napravo parkovisko a minerálny prameň, pravdepodobne šmrncnutý železom a podobnými minerálmi. Vcelku pitné. V Stupave (182 m.n.m.) naberieme smer Bratislava a za chvíľu sme v Lamači.